ALLMÄNNA VILLKOR

OBS! Läs våra villkor noggrant innan du registrerar dig eller handlar på zaria.se. När du köper produkter accepterar och samtycker du samtidigt till gällande villkor. Zaria.se ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

1. Om Zaria
Företaget har sitt säte i Örebro. Företagets postadress är Östra Vintergatan 84. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@zaria.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. 

2. Beställning 
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. 
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@zaria.se

3. Ändra eller avbryta en order 

Vi kan inte göra några ändringar i en redan lagd order. Vi är även snabba på att hantera din order och kan därför inte heller avbryta den innan den blivit skickad. Dock har du alltid rätt att returnera din order till oss enligt punkt 6 i dessa allmänna villkor. 

4. Leverans 
Våra normala leveranstider är 1-3 dagar inom Sverige och 2-5 dagar i resten av Europa. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. 
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@zaria.se
Frakt tillkommer på 11 SEK inom Sverige och 22 SEK i resten av Europa. Fri frakt vid köp för minst 450 SEK.

5. Priser 
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. 
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. 

6. Ångerrätt 
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 
 

   6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till        oss info@zaria.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress,      ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. 
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet  returnera produkterna till oss. 
Du står för skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas    välpaketerade och i ursprunglig förpackning. 
Du står för returfrakten. Du får återbetalningsbeloppet när vi mottagit och godkänt din retur.
På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 


   6.2 Ångerrätten gäller inte vid: 
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. 
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig. 
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. 
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. 
Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel. 
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter. 
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här. 

7. Reklamation och klagomål 
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. 
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. 
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. 


   7.1 Hur går du tillväga vid reklamation? 
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@zaria.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. 
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. 

8. Ansvarsbegränsning 
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. 
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. 
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. 

9. Produktinformation 
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. 

10. Information om Cookies 
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida. 

11. Villkor för #zariase 

Genom att använda hashtaggen #zariase, samtycker du till följande: 

Du beviljar ZARIA AB en icke-exklusiv, återkallelig, royaltyfri, global licens utan numerär begränsning, att använda alla foton och rörligt innehåll (hädanefter ”Innehåll”) för vilka du har använt #zariase, för vår marknadsföring och/eller reklam, inklusive men ej begränsat till vår onlinebutik, katalog, nyhetsbrev och kanaler på sociala medier. ZARIA AB kan använda ovannämnda Innehåll och efter eget gottfinnande förändra och/eller redigera dessa Innehåll. 
Vi hävdar ej ägande för Innehållet. 
Härmed försäkrar du att du äger alla rättigheter till dina Innehåll, (II) du har tillstånd från den eller de eventuella personer som förekommer i dina Innehåll att bevilja rättigheterna till detta material, och (III) ZARIA AB’s användning av Innehållet inte utgör någon kränkning av rättigheterna hos en eventuell tredje part eller lagbrott. 
Härmed försäkrar du att försvara och befria ZARIA AB och alla personer som agerar å ZARIA AB’s vägnar, från alla kostnader och förluster som uppkommit på grund av eventuella fordringar eller efterfrågningar av någon tredje part genom användningen av dina Innehåll, och från regelbrott mot en annan person eller entitet, och/eller brott mot gällande lagar och förordningar. 
Du skall hållas uteslutande ansvarig för alla skador som uppstått från regelbrott och/eller copyright-överträdelser, oavsett om Innehållet har publicerats och/eller tagit bort från vår hemsida, våra sociala medier, marknadsföring och/eller reklam.

 

12. Personuppgifter 
Genom att handla hos ZARIA accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. 
ZARIA är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. 
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter. 


   12.1 Vad är en personuppgift? 
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. 


   12.2 Vilka uppgifter lagrar vi? 
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. 
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. 


   12.3 Rättslig grund 
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. 
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. 


   12.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte? 
      12.4.1 Betalleverantör 

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kortbetalning via Stripe och PayPal. 


      12.4.2 Fraktbolag 
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. 
Det fraktbolag vi använder oss av: Postnord. 


      12.4.3 Nyhetsbrev 
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. 
Vi använder oss för tillfället inte av nyhetsbrev. 


   12.5 Rätten till tillgång 
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. 


   12.6 Rätt till rättelse 
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. 


   12.7 Rätten att bli glömd 
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). 


   12.8 Ansvarig för dataskydd 
ZARIA är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. 


   12.9 Så skyddar vi dina personuppgifter 
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
Vi använder plattformen Wix.com. 

13. Ändringar till de Allmänna Villkoren 
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. 

14. Tvist och lagval 
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr 
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. 
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag. 

FRI FRAKT ÖVER 450 KR

Smycken och accessoarer